Frukost

Hej!
Min favoritmåltid under dagen har helt klart blivit frukosten! Den har blivit väldigt viktig för mig, en bra frukost resulterar i en bra dag. Försöker variera den så gott det går. För det mesta blir det fiberhavregrynsgröt med russin i och till det surdegsbröd med kalkonskiva och gurka, annars blir det knäckemacka med keso och tomatskiva och ibland blir det min hemmagjorda GI-müsli med någon kesoknäckemacka till..
Idag tog jag ut svängarna riktigt ordentligt vill jag lova! Jag ställde klockan på kl.8 och ställde mig och gjorde Dinkelfullkornsscones! Dem blev goda, dock lite torra, men ändå helt okej.
På mina scones hade jag leverpastej och gurka. Till mackan blev det en smoothie på jordgubbar, hallon, blåbär, naturell yoghurt och linfrön. Supergod frukost som innebar en underbar start på dagen.
Efter frukosten fick jag lite panik, för kl.10 skulle jag sitta på spinningcykeln, jag hann med 10 min tillgodo, puh, vilken tur!!






Dinkelfullkornsscones (4-5 st)
8 dl Dinkelmjöl fullkorn
½ tsk salt
3 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
4 dl mjölk eller filmjölk

1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål
3. Finfördela matfettet i mjölet med fingertopparna till en grynig massa. Tillsätt mjök eller filmjölk och rör snabbt ihop till en lös deg
4. Låt degen vila tills ugnen blivit varm
5. Klicka upp degen i 4 delar på en plåt med bakplåtspapper. Platta med mjölad hand ut varje del till en rund kaka, ca 15 cm i diameter
6. Skåra varje kaka korsvis med en kniv.
7. Grädda mitt i ugnen, 12-14 min

P&K

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback