Inför skolan

Sista dagen på sommarlovet och jag har haft 1,5 veckas ledighet sammanlagt denna sommaren. Vad bestod denna ledighet utav mest? Jo, dåligt väder! Otur! Men det blir väl som vanligt, som det blivit alla andra åren, att det blir fint när skolan börjar. Slår aldrig fel! Kul att man då kommer att ha ett schema som gör att jag inte kommer att komma hem förrän kl.18 typ varje dag. Efter kl.18 ska man däremot plugga.. Kommer inte vara något annat än skola detta år känner jag på mig. Men man får väl helt enkelt stå ut, det är ju förhoppningsvis allra sista året att plugga för min del. Men man kan ju aldrig säga aldrig.. Får se vad framtiden visar....



Jag ska läsa en kurs som heter Diagnostisk cirkulationsfysiologi. Jag kopierade direkt ur studieplanen vad den kommer att handla om. Läs om ni vill:

Hjärt- och kärlsystemet: anatomi, fysiologi, patofysiologi samt blodtrycksrelaterad-, åderförkalk-
nings-, inflammatorisk och degenerativ hjärt- kärlsjukdom. Riskfaktorer och mekanismer för cirkulationssjukdomars uppkomst.

Metoder: Elektrokardiografi (EKG). Ultraljudsbaserad bildgivning av hjärta och kärl: maskinens grundläggande inställningar, transducers egenskaper samt möjliga projektioner. Angiografi, magnetröntgen och scintigrafi. Ergospirometri och arbets-EKG: principer, utförande samt diagnostiskt värde. Indirekta samt direkta blodtrycks- och blodflödesmätningar på olika kroppsdelar. Bearbetning av data, mätnoggrannhet, reproducerbarhet, kvalitets- och rimlighetsbedömning av erhållna registreringar samt felkällor. Läkemedel för undersökning av hjärtkärlsjukdomar. Rengöringsrutiner.

Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
– förklara hjärt- och kärlsystemets anatomi, fysiologi samt patofysiologi
– förklara skillnaden mellan blodtryck i olika delar av kroppen samt sjukdomsprocessers relation till systemiskt respektive perifert blodtryck
– redogöra för arbets-EKG och Ergospirometri
– redogöra för ultraljudsdiagnostik av hjärta och kärl
– redogöra för de farmakologiska preparat som används vid undersökning av hjärta och kärl

Färdigheter och förmåga
– utföra mätning av blodtryck och blodflöde, systemiskt och perifert samt EKG-diagnostik
– identifiera ett normalt EKG samt dess förändringar vid retledningshinder och ischemi
– utföra ultraljudsbaserad avbildning av hjärta och kärl
– identifiera hjärtats hålrum, klaffar, rörlighet och flöden
– identifiera de viktigaste blodkärlen
– bearbeta undersökningsresultat och bedöma kvalité på bilder och kurvor
– bedöma rimlighet hos erhållna värden
– dokumentation av utfört arbete enligt gällande riktlinjer
– informera patienter och deras närstående på ett professionellt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
– resonera kring patientbemötande i undersökningssituationer



Har ägnat någon timme åt att förbereda för skolstarten imorgon:
  • Köpt busskort, 1085 kr!! Usch vad tråkig utgift.. jag tänker på hur mycket annat kul jag hade kunnat köpa för dem pengarna. Men utan busskortet får jag ju inte min examen kan man ju säga. Det är ju min "investering".
  • Skrivit in mitt schema i min fina (rosa) almanacka.
  • Lånat kurslitteraturen på Biblioteket på Uddevalla Sjukhus. Tre böcker sammanlagt; Klinisk Fysiologi, Det kliniska arbetsprovet och Klinisk fysiologisk kärldiagnostik.
  • Packat skolväskan med pennfack, block, böcker, spegel (?), läppglans, tuggummi och plånbok. Väskan är ännu inte färdigpackad, datorn skall i den också, men inte förrän jag är klar med den!











Kram!


Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback