Ej för känsliga läsare!!

Då kan jag lägga till en höftprotesoperation till mina meriter :) Jäklar va fräckt det var.
Strax innan kl.9 idag fick jag och Monika infinna oss nere vid operation.
Först fick vi speciella kläder avsedda för vardera operation. Monika var med på en prostataoperation och jag på en höftprotesoperation. Jag fick mycket fräckare kläder än Monika tycker jag. Jag fick på mig blåa byxor, blå tröja och en blå huvudbonad som täckte både hals och nacke. Såg inte klok ut! SYND att jag inte fick med mig kameran, tänkte på det imorse innan jag begav mig till jobbet, men så klart att jag glömde den! TYVÄRR!!! Materialet i mina kläder var lite skumt, glansigt på ett sätt.. Monika fick på sig hederliga gröna operationskläder.
Så långt var vi tillsammans men efter ombytet skiljdes vi åt.

När jag kom in i operationssalen efter att jag satt på mig ett munskydd och tvättat händerna, ingen steril tvätt endast en vanlig tvätt, låg där en liten tant. Hon hade fått en spinalbedövning i ryggen så hon var vaken men var känsellös från naveln och ned.
Operationssjuksköterskorna började sprita henne och lägga på en massa dukar. Kirurgerna kommer in och sätter igång på direkten. Två kvinnliga kirurger var det.
Först la hon ett snitt på ca 15 cm längs med höften. Igenom huden, fettet och sedan ned i fascian (en bindvävshinna som har till uppgift att hålla muskler och muskelgrupper på plats under muskelkontraktion.) Fettet var helt gult, såg ut som om en massa majs satt ihopklumpat. Fascian är alldeles glatt och vit.
De brände nu på blodkärlen så att pat. inte skulle blöda för mycket.

Nu när de kommit så här långt började det värsta! De lossade en liten bit av en muskel som sitter fast vid lårbenshalsen. Sedan tog de typ en liten "såg" eller vad jag ska kalla det som typ brände bort det dem ville ha bort. När detta var klart, det är då det vidrigaste började! De knäckte hela höften på tanten. De gjorde så att höftkulan kom ur sitt läge så att de sedan kunde såga bort denna kulan. Kulan fick de sedan i handen. Kirurgen visade var exakt denna damen hade slitit på den. På friska höftkulor finns det en massa brosk på för att vi skall kunna slita på, innan man kommer ned till själva benet då det gör ont. Denna kulan hade inget brosk alls på sig, inte konstigt att damen hade ont när hon gick! Kulan var alldeles vit och blank och "fin". Jätte häftig att se!

Efter att denna var utplockad började de "gröpa" ur där kulan tidigare suttit. De använde sig av ett verktyg som i toppen såg ut som ett halvklot med piggar på. Dessa piggar skulle luckra upp brosk etc så att man skulle få bättre häfte för cementet som man fyllde en liten bit av hålan med. På cementet, innan det torkat, tryckte man dit en liten "skålformad sak". När den var ditplacerad började man borra ett djupt hål i lårbenet för att få plats med en "lång sak" inne i benet. Innan man placerade denna "långa sak" så fyllde man även här med lite cement för att saker och ting skulle stanna på sin plats. På denna långa sak monterades en ny kula som sedan fästes in i den "skålformade saken" som placerades där den tidigare höftkulan suttit.

Sedan lade man in ett dränage, ifall det skulle blöda och så efteråt. Sedan sydde man ihop henne. Först sydde man fast muskeln man lättat på, sedan sydde man ihop fascian, fettet och till slut huden. Huden sydde man inte fast utan man klamrade fast det med något som såg ut som häftstift. Tvättade såret och så plåstrade man om såret till sist.


Bilden visar denna "långa sak" som jag försökt
beskriva i texten, som trycks ned i lårbenet.
Kulan, längst upp, fäster man ihop med den "långa saken"


Så här ser slutresultatet ut på en röntgenbild:


Så här ser höften ut innan operation. Sliten höftled

som tärts av artros (sjukdom som bryter ned brosk.):

 

Blodmängden på operationen var inte så farlig. De var duktiga med att suga med sugen så fort så man uppfattade inte att operationen var blodig. Men visst, blod kom det ju och det skvätte lite när de tvättade rent och grejer. Så handskar, operationsdukar och kirurgernas kläder var det ju blod och blodstänk på. Ena kirurgen fick t.o.m. blod på hennes glasögon för att det skvätte.

 

Tiden för hela operationen var lite mer än 1,5 h.

 

Jag och Monika skall ringa ned till operation nu i veckan igen och höra om det är inbokat någon mer rolig operation som vi kan gå och kolla på :)

För övrigt har det varit en väldigt seg dag idag på jobbet, så jag frågade om jag fick gå hem kl.15 idag och det fick jag.. skönt :) Så innan jag skrev detta inlägget så satt jag och räknade läkemedelsberäkning.. Skall återgå till det nu efter detta. Men var ju tvungen att skriva detta nu, för hade jag väntat hade jag säkert glömt av vissa detaljer om operationen. Måste berätta när det fortfarande är färskt i minnet :)

 


 

Runt kl.17:30-18:00 kommer älskling hem och då ska vi åka och storhandla, ÄNTLIGEN får vi mat hem! Som det är nu så är det typ helt tomt i både frys och kylskåp. Hatar att ha ett hem utan mat! Så idag är det första prio :)

 

Hoppas ni haft en bra dag!

 

Kramar!

 


 

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback