Vill förklara mig ang. pillren

Hej hej!

Jag fick en kommentar av Anonym ang. fettförbränningstabletterna jag köpte igår, "Sjukt att ta farliga fettförbrännings tabletter. Läs om det får du se. Bara ett råd".
Jag känner att jag skulle vilja svara på detta.



Jag fick höra om dessa från min kompis/ex. Han har testat dessa tidigare, så han har erfarenhet av dem. Dessutom var jag inne och googlade om dem och hittade inte en enda som skrivit negativt om dem. Jag är livrädd för piller och sånt i allmänhet, jag läser alla bipacksedlar, alla gånger, innan jag äter något piller, huvudvärkstablett som dessa. Innan jag köpte Thermo Stim så gjorde jag som sagt en sökning om dem för att se vad andra tyckte och tänkte om dem, läste enbart bra saker så därför vågade jag testa dem. Sen att alla individer är olika i ämnesomsättningen etc. så bara för att ingen annan har "drabbats" av någon oönska effekt så betyder det ju inte att jag inte drabbas. Det finns alltid en liten chans, jag vet!

Jag googlade på "Fettförbränningstabletter" och fick då se att vissa tabletter t.o.m klassas som doping/drog. Dessa tabletter har ofta efedrin i sig, mänsklighetens äldsta drog. Efedrin kan ha en psykostimulerande effekt på liknande sätt som amfetamin.
Thermo Stim har INTE denna drog i sig. Den har istället Synefrin från citrus aurantium (finns i citrus frukter). Detta ämne påverkar hungercentrum i hjärnan och minskar aptiten. Detta ämne fungerar på liknande sätt som efedrin fast utan alla de oönskade bieffekterna som hjärtklappning, högt blodtryck etc.
Synefrin påverkar nervcellernas yttre delar nervändorna där det stimulerar utsöndring av noradrenalin vilket ökar lipolysen (fettförbränningen).
Det står dock på produkten att synefrin är kraftigt centralstimulerande, vad det innebär vet jag inte, troligtvis att man känner en ökad vakenhet. Produkten innehåller även koffein, ganska mycket koffein, vilket ju också ökar vakenhetsgraden.

Jag tog min första tablett igår innan träningen. Effekten blev som utlovad, man svettades mer och man kände en ökad energi, inget mer. Jag tog min andra tablett idag, nu innan lunchen, och jag känner inte av något alls. Skall ta en tablett till innan spinningen ikväll och det enda som kommer att hända då är att jag kommer att drypa ännu mer utav svett, inget mer!




Om jag, under tiden som jag knaprar dessa tabletter, känner något, minsta lilla obehag eller biverkan, så kommer jag sluta prompt.
Det står på paketet att man inte får äta tabletterna längre än 2-3 månader och sedan skall man göra ett uppehåll på 1-2 månader för att sedan, om man vill, börja igen. Dagliga doseringen är 1-3 tabletter. Överskrider jag inte detta så kommer jag inte alls att drabbas av något, pga. tabletterna! Förhoppningsvis. Man kan ju aldrig veta, men hade det hänt något med någon som ätit dessa, så hade ju det vart dokummenterat någonstans, men jag kan inte hitta något negativt om dem.

Som sagt, jag testar inga piller om jag inte läst om dem och skaffat mig lite kött på benen. Att kompisen/exet testat dem tidigare och att det har funkat bra gjorde det ju hela mycket lättare att själv våga testa dem.
Sen vill jag med detta också säga att jag inte alls tycker det är okej att dopa sig eller knarka eller att bara knapra tabletter hur som helst, inte på något sett. Men likaväl som man äter äppelcidervinäger, så kan man också äta såna här tabletter, så länge det inte visat sig vara farligt. Det finns som sagt inget dokummenterat ont om dessa, inte vad jag lyckats hitta ialla fall.

Punkt slut!

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: jessica blom

klart vi ska!!! mitt nummer är 0760557396! =) hur har du det med tider och så?

Postat av: Martin

Tyvärr så har synefrin just de oönskade bieffekterna som efedrin har. Från Livsmedelsverkets hemsida:

"Livsmedelsverket har tidigare flera gånger varnat för efedrin i sportpreparat och bantningsprodukter. Produkterna kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl.



Synefrin är ett ämne som liknar efedrin. Synefrin förekommer i sportpodukter och bantningspreparat, ofta som ersättning för efedrin. Även synefrin kan ge biverkningar på hjärta och kärl."



http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Efedrin-Ephedra-arter/Varning-for-efedrin-och-synefrin/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback