Ljuvlig för smaklökarna

Igår, måndag, var min sista dag på praktiken och då bjöd jag på en sån ljuvlig kladdkaka, så jag tänkte vara snäll och dela med mig utav receptet. Jag lovar er, ni blir inte besvikna över hur den smakar! Oj oj oj, den är bland det godaste jag ätit!
Ska göra kakan igen, redan nu till helgen för då ska vi ha middagsgäster hemma hos oss, så då passar denna kladdkakan utmärkt att bjuda på till efterrätt. Ser fram emot att få äta den igen! god är den!!

Apelsinchokladtårta

  • 200 g mörk choklad
  • 150 g smör
  • 4 ägg
  • 1 1/4 dl strösocker
  • rivet skal av 1 apelsin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
Garnering:
Hallon

1. Smält choklad och smör försiktigt i en kastrull, rör då och då tills det är väl blandat. Låt svalna något.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det fint rivna apelsinskalet. Blanda mjöl och bakpulver.
3. Vänd ner chokladsmeten i äggvispet, sikta ner mjölblandningen under omrörning. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i 225 grader, 12-16 min. Låt kallna i formen.
4. Lägg kakan på ett fat och garnera med hallon. Servera med vispad grädde.



P&K

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback